zum Inhalt springen

Veröffentlichungen Dr. Tilman Lenssen-Erz

  1. (1984) Studien zum Verb im Kwang (Tschad). Africana Marburgensia, Sonderheft/Special Issue 8, 1984, pp. 1-77.
  2. (1986) The publication of Harald Pager's documentation of the Brandberg. The Digging Stick 3,1, 1986, pp. 3-4.
  3. (1987a) A review of G.J. and D.Fock's Felsbilder in Südafrika. In: Rainer Vossen (ed.) New Perspectives on the Study of Khoisan, Quellen zur Khoisanforschung Band 7, 1987, pp. 173-176.
  4. (1987b) (mit A. von Berg, E. Deichsel, H. Heidenreich, K. Hilbert, L. Hilbert und C. Theune). Die altsteinzeitlichen Funde von Hausen, Gemeinde Oberaula, Schwalm-Eder-Kreis. Fundberichte aus Hessen 27/28, 1987/88 (1994), pp. 47-89.
  5. (1989a) Bericht über das Sonderforum (Wissenschaft und Apartheid). In: Hans-Jürgen Häßler & Christian von Heusinger (Hrsg.) Kultur gegen Krieg  Wissenschaft für den Frieden. Würzburg; Königshausen und Neumann, 1989, pp. 380-383.
  6. (1989b) Die Sprache der Felsbilder. Archäologie in Deutschland 2/1989, pp. 44-48.
  7. (1989c) The Catalogue. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part I - Amis Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1989, pp. 343-502.. (weitgehende Deckung mit/largely identical with "The Catalogue" in Pager 1993, 1995, 1998, 2000, 2006)
  8. (1989d) The Paintings. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part I - Amis Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1989, pp. 61-66.
  9. (1990) Buchbesprechung von Chr. Staewen und K.H. Striedter, Gonoa. Tribus 39, 1990, pp. 199-200.
  10. (1991) Buchbesprechung von H.Kolmer, Vorformen sportlicher Aktivitäten in prähistorischen Felsbildern. Nikephoros 3, 1991, pp. 11-13.
  11. (1992) Coherence - a constituent of 'scenes' in rock art. The transformation of linguistic analytical models for the study of rock paintings in Namibia. Rock Art Research 9,2, 1992, pp. 87-105.
  12. (1993a) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part II - Hungorob Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1993, pp. 17-32.
  13. (1994a) Bilder, die die Welt deuten  Felsmalereien im Brandberg. Afrikanischer Heimatkalender 1994: 109-115.
  14. (1994b) Facts or Fantasy? The rock paintings of the Brandberg, Namibia, and a concept of textualization for purposes of data processing. Semiotica 100, 3/4, 1994, pp. 169-200.
  15. (1994c) Jumping about - Springbok in the Brandberg rock paintings and in the Bleek/Lloyd collection. An attempt at a correlation. In: Dowson, T. and Lewis-Williams, J.D. (eds.) Contested images - diversity in Southern African rock art research. Johannesburg, Witwatersrand University Press, 1994, pp. 275-291.
  16. (1995a) Bilder, die die Welt deuten - Felsmalereien im Brandberg, Namibia. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.): Erdrandbewohner. Köln, Wienand Verlag, 1995, pp. 13-21.
  17. (1995b) Der Bilderberg - Vom Zauber und Sinn der prähistorischen Felsmalereien im Brandberg, Namibia. Internationales Afrikaforum 31, 2, 1995, pp. 176-181.
  18. (1995c) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part III - Southern Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1995, pp. 15-24.
  19. (1996a) Am Tag als der Regen kam. Frankfurter Rundschau, 10.8.1996.
  20. (1996b) Die Enzyklopädie der Jäger und Sammler. Prähistorische Felsmalereien im Brandberg, Namibia. Forschung in Köln, 1-1996. pp. 60-68.
  21. (1996c) Perceptions du cadre écologique et ses expressions métaphoriques dans l'art rupestre du Brandberg (Namibie). L'Anthropologie 100, 2, 1996, pp. 457-472.
  22. (1996e) Rock art sites in the Brandberg, Namibia. Theory and method for a textual interpretation. In: Abstracts 2  The workshops and the posters of the XIII International Congress of Prehistoric and Protohistoric Sciences. ABACO; Forli, 1996, p. 348.
  23. (1997a) Die Weiße Dame. In : Merian, November 1997, pp. 64-66.
  24. (1997b) Gemeinschaft - Gleichheit - Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Dissertation, Frankfurt, 1997.
  25. (1997c) Metaphors of intactness of environment in Namibian rock paintings. In: Paul Faulstich (ed.) Rock Art as Visual Ecology. IRAC Proceedings I. San Miguel; American Rock Art Research Association, 1997, pp. 43-54.
  26. (1998a) Do Polar Bears Attack Penguins? Rock Art Research in Northern and Southern Africa. Pictogram 10, 1, 1998, pp. 17-21.
  27. (1998b) Gemeinschaft - Gleichheit - Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Archäologisches Nachrichtenblatt 3, 4, 1998, pp. 331-335.
  28. (1998d) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part IV - Umuab and Karoab Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1998, pp. 15-24.
  29. (1998f) The Third Gender: Human. Gender-related patterns of activity in the rock paintings of the Brandberg, Namibia. In: Andrew Banks, Hans Heese & Chris Loff (eds.) The Proceedings of the Khoisan Cultures & Cultural Heritage Conference, Cape Town. Cape Town; Infosource, 1998: pp. 146-152.
  30. (1999a) Atacan los Osos Polares a los Pingüinos? La Investigación del Arte Rupestre en el Norte y el Sur de Africa. Boletín SIARB 13, 1999: pp. 23-28. (Spanische Version von/Spanish version of 1998a)
  31. (1999c) The Empiricism strikes back - textual analyses of Namibian rock paintings regarding the role of women. In: Dario Seglie & Piero Ricchiardi (eds.) NEWS 95 Congress Proceedings. CeSMAP, Pinerolo, 1999: p. 57 (+ vollständiger Text auf/full text on CD-ROM).
  32. (2000a) Die Weisse Dame. Mitteilungen Namibia Wissenschaftliche Gesellschaft 41, 1-3, (Jan.-Mar.) 2000, pp. 38-41.
  33. (2000b) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part V  Naib Gorge (A) and the Northwest. Köln, Heinrich-Barth-Institut 2000, pp. 15-24.
  34. (2000c) Picturing Ecology through Animal Metaphorism - Prehistoric Hunter-Gatherers and the First Pastro-Foragers in Namibia. In: Michael Bollig & Jan-Bart Gewald (eds.) People, Cattle and Land  Transformations of a Pastoral Society in Southwestern Africa. Köln, Rüdiger Köppe 2000, pp. 95-118.
  35. (2001a) Gemeinschaft - Gleichheit - Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Heinrich-Barth-Institut, Köln.
  36. (2001b) On ethics and attacks  a reply to John Kinahan. Cimbebasia 17, 2001: 253-256.
  37. (2002a) Arte por el arte  revisión de la documentación de arte rupestre de Harald Pager. In. Freddy Taboada Tellez & Matthias Strecker (eds.): Documentatción y Registro del Arte Rupestre. La Paz, SIARB, pp. 47-66.
  38. (2002b) Art for Art's Sake in Rock Art Research - On the Ethics of Archaeological Documentation. In: Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert - Gezeiten der Wüste. Köln, Heinrich-Barth-Institut, pp. 549-558.
  39. (2002c) Bilderkosmos Brandberg - eine andere Forschungsgeschichte. In: Heinrich-Barth-Kurier 3/2002, pp. 6-9.
  40. (2002d) Prolog: Eine Festschrift für Rudolph Kuper. In: Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert - Gezeiten der Wüste. Köln, Heinrich-Barth-Institut, pp. 12-14
  41. (2004a) Bilder im Hellen  ein globale Betrachtung. Neanderthal Museum, Mettmann.
  42. (2004b) Buchbesprechung: Miklos Szalay (ed.), Der Mond als Schuh - The Moon as Shoe. Paideuma 50, 2004, pp. 297-300.
  43. (2004c) The landscape setting of rock-painting sites in the Brandberg, Namibia: infrastructure, Gestaltung, use and meaning. In: Christopher Chippindale & George Nash (eds.): Pictures in Place - The Figured Landscapes of Rock-Art. Cambridge University Press; Cambridge 2004: 131-150.
  44. (2005a) A Homecoming of Rock Art  Namibisches Kulturgut kehrt heim. Kölner Universitäts-Journal 2-2005: 43-44.
  45. (2005b) Archäologie und Prähistorie. In: Klaus Sachs-Hombach (Hrsg.) Bildwissenschaft  Disziplinen, Themen, Methoden. Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, Frankfurt, pp. 163-173.
  46. (2005c) The „White Lady“ and her disciples. The Southern Times, 1 May 2005. p. C5
  47. (2006a) Arheologija i prehistoija", In: Martina Horvat & Srecko Horvat (prijevod, eds.) Znanost o slici. discipline, teme, metode, urednik K. Sachs-Hombach. Izdanja Antibarbarus, Zagreb: 125-132. (kroatische Version von/Croatic version of 2005b)
  48. (2006b) Einzigartige Dokumentation afrikanischer Felskunst  Kölner Projekt hat weltweit Maßstäbe gesetzt. Kölner Universitätszeitung 36, 4-2006, p. 8.
  49. (2006c) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part VI  Naib Gorge (B), Circus and Dom Gorges. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2006, pp. 15-24.
  50. (2006d) Leider nur eine andere Form der Dschungelshow. Sat 1 scheitert mit seiner Dokusoap „Wie die Wilden“ an den Grenzen der heimischen Fernsehunterhaltung. Fernsehkritik. Kölner Stadtanzeiger 6.9.2006: 21
  51. (2006e) The Rock Art of the Brandberg/Daureb in Namibia. The Digging Stick 23, 3, pp. 5-7
  52. (2006f) Vom warum nach immer. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.) Es fünf aber die. 14 Zeichnungen. Eigenverlag, Weweler.
  53. (2007a) A rehabilitation of the common people. South African Archaeological Bulletin, 62 (186), pp. 173-175.
  54. (2007b) Rock art in African Highlands, Ennedi Highlands, Chad  Artists and Herders in a Lifeworld on the Margins. In: Bubenzer, O., Bolten, A. & Darius, F. (eds.): Atlas of Environmental Change and Human Adaptation in Arid Africa. Africa Praehistorica 21. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2007: 48-51.
  55. (2007c) Rock art in African Highlands, Brandberg/Daureb, Namibia  Painters of a Prehistoric Hunter-Gatherer world. In: Bubenzer, O., Bolten, A. & Darius, F. (eds.): Atlas of Environmental Change and Human Adaptation in Arid Africa. Africa Praehistorica 21. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2007: 72-73.
  56. (2008a) Comment on Anne Solomon "Myths, making and consciousness". Current Anthropology 49, 1, 2008: 78-79.
  57. (2008b) L'espace et le discours dans la signification de l'art rupestre: un exemple de Namibie. Préhistoire, Art et Sociétés LXIII: 159-169.
  58. (2008c) Space and Discourse as Constituents of Past Identities  the Case of Namibian Rock Art. In: Inés Domingo Sanz, Danae Fiore & Sally K. May (eds.) Archaeologies of Art: Time, Place, Identity. Left Coast Press, Walnut Creek: 29-50.
  59. (2009) Book Review: "Bubalin" und "Bovidien" in Südmarokko: Kontext, Klassifikation und Chronologie der Felsbilder im mittleren Draa-Tal. By Renate Heckendorf. Journal of African Archaeology 7, 1, 2009: 127-130.

 

Co-Autorenschaft/co-authorship

  1. Axel von Berg, Eckehard Deichsel, Heribert Heidenreich, Klaus Hilbert, Liliana Hilbert, Tilman Lenssen & Claudia Theune (1994) Die altsteinzeitlichen Funde von Hausen, Gemeinde Oberaula, Schwalm-Eder-Kreis. Fundberichte aus Hessen 27/28, 1987/1988: 47-89.
  2. Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz (1997) Wo Kunst Geschichte macht - Felsbilder im südlichen Afrika. In: Gertrud Boden, Jäger und Gejagte - Die Buschleute im südlichen Afrika. Duisburg; Stadt Duisburg, 1997: 70-79.
  3. Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz (1998) Zeitvergleich - Protokoll eines unmöglichen Dialogs. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.) Zeitvertreib. Salon Verlag; Wiesbaden, 1998: pp. 149-167.
  4. Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz (1999) Expedition ins Reich der Bilder. Die Erforschung der Felskunst in Namibia. In: Gisela Graichen (Hrsg.) Schliemanns Erben  Von den Schwarzen Pharaonen zu den Herren der eisigen Höhen. Lübbe Verlag; Bergisch-Gladbach, 1999, pp. 148-179.
  5. Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz (2000) Brandberg  Der Bilderberg Namibias. Kunst und Geschichte einer Urlandschaft. Jan Thorbecke Verlag; Stuttgart, 2000.
  6. Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz (2001) The Rains Hair and the Rains Legs  a cultural historical essay of a rainy day. In: Stefan Eisenhofer (Hrsg.) Spuren des Regenbogens. Arnoldsche Verlagsanstalt; Stuttgart, 2001, pp. 284-291.
  7. Tilman Lenssen-Erz & Jörg Neubig (2003) Augenblick und Ewigkeit, Raum und Diskurs. Artefakte der prähistorischen Kunst Namibias und die Arteplage in Murten, Expo.02 in der Schweiz. In: Andreas Pastoors & Gerd-C. Weniger (Hrsg.) Höhlenkunst und Raum: Archäologische und architektonische Perspektiven - Cave art and space: Archaeological and architectural perspectives. Neanderthal Museum; Mettman, 2003: 74-90.
  8. Maya von Czerniewicz, Tilman Lenssen-Erz & Jörg Linstädter (2004) Preliminary investigations in the Djebel Uweinat region, Libyan Desert.  Journal of African Archaeology, 2, 1, 2004: 81-96.
  9. Tilman Lenssen-Erz & Maya von Czerniewicz (2005) Résultats préliminaires des recherches archéologiques dans lEnnedi. Revue Scientifique du Tchad 7 (2): 5-18.
  10. Tilman Lenssen-Erz & Ralf Vogelsang (2005) Populating no-man's-land - rock art in northern Namibia. South African Archaeological Society Goodwin Series 9, December 2005, pp. 54 - 62.
  11. Georges Sauvet, Robert Layton, Tilman Lenssen-Erz, Paul Taçon, André Wlodarczyk) (2006) La structure iconographique dun art rupestre est-elle une clef pour son interprétation? Zephyrus 59, pp. 97-110.
  12. Friederike Jesse, Birgit Keding, Nadja Pöllath, Marianne Bechhaus-Gerst & Tilman Lenssen-Erz (2007) Cattle herding in the southern Libyan Desert. In: Bubenzer, O., Bolten, A. & Darius, F. (eds.) Atlas of Environmental Change and Human Adaptation in Arid Africa. Africa Praehistorica 21. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2007, pp. 44-47.
  13. Birgit Keding, Tilman Lenssen-Erz & Andreas Pastoors (2007) Pictures and Pots from Pastoralists - Investigations into the Prehistory of the Ennedi Highlands, NE Tchad. Sahara 18: 23-45.
  14. Tilman Lenssen-Erz & Jörg Linstädter (2009) Resources, Use Potential and Basic Needs  A Methodological Framework for Landscape Archaeology.  In: Michael Bollig & Olaf Bubenzer (Hrsg./eds.) African Landscapes: Interdisciplinary Approaches.  Springer, New York, 2009: 159-197.
  15. Georges Sauvet, Robert Layton, Tilman Lenssen-Erz, Paul Taçon & André Wlodarczyk (2009). Thinking with animals in Upper Palaeolithic rock art. Cambridge Archaeological Journal 19, 3: 319-336 .
  16. Tilman Lenssen-Erz & Goodman Gwasira (2010). Two hairline engravings in the Dome Gorge, Daureb, Namibia. South African Archaeological Bulletin 65 (192): 215-220.

 

Mit-Herausgeberschaft/co-editorship


(2002) Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert - Gezeiten der Wüste. Contributions to the Archaeology and Environmental History of Africa in Honour of Rudolph Kuper  Beiträge zur Archäologie und Umweltgeschichte Afrikas zu Ehren von Rudolph Kuper. Köln, Heinrich-Barth-Institut.

 

im Druck/in print

  1. Rock Art in Context  theoretical aspects of pragmatic data collections. Zum Druck angenommen/Accepted for publication in: Knut Helskog (ed.), Working with rock art: International perspectives, Papers from the SACRA Conference, Kimberley 2006.
  2. mit/with Friederike Jesse, Birgit Keding & Nadja Pöllath. “I hope your cattle are well”  archaeological evidence for early cattle-centred behaviour in the Eastern Sahara of Sudan and Chad. Zum Druck angenommen/Accepted for publication in: Michael Bollig, Michael Schnegg & Hans-Peter Wotzka (Hrsg./eds.) Pastoralism in Africa: Past, Present and Future. Berghahn, Oxford.
  3. Adaptation or aesthetic alleviation  which kind of evolution do we see in Saharan herder rock art of NE Chad? Submitted to Cambridge Archaeological Journal